Testy są obecnie powszechnie stosowane na rynku pracy, zarówno w celach selekcyjnych (przy rekrutacji), jak i w celach rozwojowych (np. w ramach programów rozwoju kompetencji kadry). Testy w rekrutacji stosuje się, aby zbadać predyspozycje do stanowiska, o które się ubiegamy. Predyspozycje, a nie kwalifikacje zawodowe – te są sprawdzane na podstawie wykształcenia, stażu pracy, dorobku zawodowego i doświadczenia.
TESTY PSYCHOLOGICZNE
Jest wiele rodzajów testów psychologicznych. Poniżej przedstawiamy te, które można spotkać najczęściej w rekrutacji.
1. Testy badające predyspozycje psychiczne – służą do diagnozy cech psychologicznych takich jak osobowość czy temperament. Można się spotkać z tesatami mierzącymi np.:
- profil osobowości (np. charakter, temperament, poziom kontroli emocjonalnej);
- gotowość podejmowania samodzielnych decyzji;
- umiejętność pracy w zespole;
- zdolności negocjacyjne;
- odporność na stres;
- poziom motywacji osiągnięć.
2. Testy badające zdolności intelektualne – cechą charakterystyczną tych testów jest to, że niezależnie od tego o jakie stanowisko się ubiegasz, im wyższy wynik uzyskasz w takim teście, tym bardziej jesteś pożądanym kandydatem. Możesz się spotkać z testami badającymi poziom inteligencji ogólnej jak i sprawdzającymi poszczególne zdolności, składające się na inteligencję ogólną. Mogą to być testy sprawdzające np.:
- inteligencję werbalną;
- zdolność do analizy i syntezy;
- szybkość i sprawność myślenia;
- kreatywność;
- zdolności arytmetyczne;
- wyobraźnię wzrokową i przestrzenną;
- zdolności psychomotoryczne (koordynację wzrokowo-ruchową, szybkość i precyzję spostrzegania).
TESTY MERYTORYCZNE
Są to najczęściej testy opracowywane przez ekspertów z poszczególnych dziedzin np. starając się o pracę głównego księgowego możesz spodziewać się testu sprawdzającego wiadomości z zakresu zasad rachunkowości czy aktualnych przepisów podatkowych.
TESTY UMIEJĘTNOŚCI
W celu weryfikacji Twoich umiejętności pracodawca może przeprowadzić test sprawdzający np. kandydata na copywritera może poprosić o wymyślenie hasła reklamowego nieistniejącego produktu, a kandydatkę na stanowisko sekretarki o napisanie, sformatowanie i wydrukowanie tekstu.
TESTY JĘZYKOWE
Są to testy sprawdzające znajomość języka obcego – wiedzę gramatyczną, rozumienie treści, a także rozumienie zwrotów z języka negocjacji lub biznesu.