Co traci pracownik na umowie zlecenie?
piątek , 19 kwiecień 2024
Główna » Bez kategorii » Co traci pracownik na umowie zlecenie?

Co traci pracownik na umowie zlecenie?

Praca na etacie dla wielu Polaków jest prawdziwym marzeniem. Wiąże się ona bowiem z podpisaniem umowy o pracę z pracodawcą, która nadaje pracownikowi wiele przywilejów. Ma on prawo do urlopu wypoczynkowego, do dodatków za pracę nadliczbową i w godzinach nocnych, może uzyskać świadczenia z ZUS, skorzystać z urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, a przede wszystkim, jest chroniony przepisami prawa pracy. Takiego komfortu zatrudnienia nie mają osoby, które pracują na podstawie podpisanych z pracodawcą umów zlecenie i umów o dzieło. Takie umowy być może słusznie od pewnego czasu są określane w Polsce mianem ?śmieciowych?.



Szacuje się, że ponad 1/4 wszystkich pracowników w Polsce pracuje na umowach śmieciowych. Największy odsetek pracowników na zleceniu i umowach o dzieło występuje wśród ludzi młodych. Sięga on już ponad 65%. Młoda osoba, kończąca studia ma nikłe szanse na znalezienie pracy pozwalającej na podpisanie formalnej umowy o pracę. Jeśli taka umowa jest już jednak podpisywana, to z reguły jest umową czasową. Bezterminowe umowy o pracę podpisywane są dopiero po okresie próbnym, w którym pracownik sprawdza się na danym stanowisku pracy. Jeśli pracodawca nie będzie z niego zadowolony, nie przedłuży z nim umowy o pracę.

Pracownicy pracujący na podstawie umów cywilnoprawnych odnoszą wiele strat. Nie tylko chodzi tu o stabilność zatrudnienia, która w przypadku umów o pracę jest z reguły wyższa. Wielu pracodawców podkreśla jednak, że pracownika można zwolnić bez względu na to, na jaką umowę jest zatrudniony. Jeśli konieczne jest zredukowanie etatów, to pracownicy pracujący na umowach o pracę również mogą zostać pozbawieni stanowiska.

Kolejną ?stratą? po stronie pracownika jest to, że jako zleceniobiorca odpowiada on za wszystkie dokonywane przez siebie czynności w trakcie pracy. Pracodawca pozbywa się w ten sposób większej części odpowiedzialności, która spoczywa na nim przy zatrudnianiu pracowników etatowych.

Minusem pracy na umowach zlecenie jest też i to, że pracownicy nie mają prawa do płatnego zwolnienia lekarskiego. Jeśli ulegną wypadkowi w drodze do pracy, zostaną automatycznie pozbawieni źródła dochodów. Przy wypadkach w pracy zleceniobiorcy muszą dochodzić swoich praw o odszkodowanie od pracodawcy na drodze cywilnej, w sądzie. Znacznie prościej o odszkodowanie dla pracowników etatowych.