Praktyczne porady jak napisać dobre CV - ABC Praca
czwartek , 25 kwiecień 2024
Główna » Dobre CV » Praktyczne porady jak napisać dobre CV

Praktyczne porady jak napisać dobre CV

CV to jedna z pierwszych informacji, która posłuży do wstępnej oceny Twojej osoby i zakwalifikowania do rozmowy. Twój cel to zainteresować pracodawcę Twoimi kwalifikacjami, doświadczeniem zawodowym, osobowością. Dlatego przedstawiając siebie w życiorysie pamiętaj: kto jest adresatem Twojej oferty i jakiej poszukujesz pracy!Istnieje wiele sposobów redagowania CV, jednak najważniejsze, aby było ono logiczne i w przystępnej formie.

Co powinno się znaleźć w CV:

  • Podstawowe dane osobowe;
  • Wykształcenie – należy podać pełną nazwę szkoły i/lub uczelni wraz z wydziałem, kierunkiem oraz ewentualną specjalizacją. Kolejne uczelnie/szkoły wpisujemy w porządku odwrotnie chronologicznym tzn. zaczynamy od ostatniej uczelni/szkoły. Absolwenci dodatkowo mogą zamieścić nazwy głównych przedmiotów w całym toku nauki i średnią ze studiów;
  • Doświadczenie zawodowe – tutaj należy umieścić:
    • pełną nazwę firmy, w której pracowałeś;
    • jaka to firma oraz miejsce działalności firmy;
    • jakie zajmowałeś stanowisko;
    • zakres obowiązków, za które byłeś odpowiedzialny;
    • można podać nazwy ważniejszych projektów, w których brałeś udział
    • kolejne stanowiska wpisz w porządku odwrotnie chronologicznym (od ostatnio wykonywanej pracy do pierwszej);
  • Osiągnięcia – celem tej części jest zaprezentowanie w krótkim opisie Twoich osiągnięć, które mają związek z pracą, o którą się ubiegasz;
  • Znajomość języków obcych – określ stopień w jakim znasz dany język, ewentualnie jakie egzaminy już zdałeś (np. TOEFL itp.);
  • Umiejętności przydatne w pracy np. obsługa komputera – i wymieniasz jakie programy jesteś w stanie obsługiwać zainteresowania – nie zawsze konieczne, ale warto umieścić. Przykładowo mogą to być: teatr, film, muzyka itp., ale jeśli film to konkretnie jaki np. filmy s-f, jeśli literatura to też konkretnie np. literatura faktu. Zainteresowania posiadają olbrzymią wartość dla niektórych pracodawców. Uwaga: kandydat piszący, że interesuje się np: filmem, muzyką i książkami tak naprawdę nie interesuje się niczym!
  • Zgoda na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez firmę, do której wysyłasz CV.

 

Zanim zaczniesz pisać CV:

  • zdobądź jak najwięcej informacji o firmie, w której chcesz się zatrudnić;
  • jeśli to możliwe porozmawiaj z nowo zatrudnionymi pracownikami – mogą być źródłem cennych informacji na temat procesu rekrutacji;
  • dokonaj samooceny (czasem to jest właśnie najtrudniejsze) i zastanów się jaki kandydat będzie najbardziej pożądany przez pracodawcę;
  • zorganizuj fakty z Twojego życia zawodowego i potrzebne dokumenty;
  • zastanów się, które fakty mogą mieć największe znaczenie dla pracodawcy;
  • przemyśl sposób ich wyrażania (czyli jak opiszesz swoje dotychczasowe życie zawodowe);
  • napisz szkic CV i opracuj go językowo;
  • zredaguj całość graficznie.

 

Ćwiczenie 1
Przy opisie własnej osoby w CV ważne jest przyjęcie pozytywnego punktu widzenia. Warto zaznaczyć swoje osiągnięcia, używając czasowników, które podkreślą to, co robiłeś. Kilkając tutaj znajdziesz czasowniki, które mogą być przydatne do tworzenia pozytywnego opisu własnej osoby.

 

Ćwiczenie 2
Jeśli klikniejsz tutaj to wyświetli Ci się strona WWW z listą umiejętności. Wydrukuj ją sobie (ikonka wydruku znajduje się po u góry, po prawej stronie). Zaznacz wśród nich te, które posiadasz, w których jesteś dobry, które dają Ci najwięcej satysfakcji. Umiejętności te będziesz mógł wykorzystać przy pisaniu CV.

 

Jakich błędów należy unikać pisząc CV:

  • pomijania istotnych informacji takich jak wykształcenie, kluczowi pracodawcy itp.;
  • stosowania subiektywnej charakterystyki własnej osoby np. opisywania własnej charyzmy, zdolności przywódczych i interpersonalnych – zamiast zamieszczaania takich zwrotów trzeba znaleźć fakty, które potwierdzą to same za siebie;
  • stosowania wyrażeń żargonowych;
  • podania błędnego nazwiska adresata, jego stanowiska, adresu lub kodu pocztowego;
  • pomyłki w nazwie stanowiska, o które się ubiegasz;
  • stosowania słownictwa negatywnego lub obniżającego własną wartość;
  • odnoszenia się do siebie w trzeciej osobie np. „Jan Kowalski jest charyzmatycznym liderem…”;
  • używania następujących słów: charyzma/charyzmatyczny, lider, wyzwanie – szczególnie wtedy, w ten sposób określasz to, czego poszukujesz;
  • opisywania siebie tak, jak pisze o sobie każdy np. „zorientowany na handel”, „z dużymi umiejętnościami interpersonalnymi”, „dobry członek zespołu”, „z dużymi umiejętnościami komunikowania się” itp.

 

Najczęściej spotykane błędy w CV:

  • bardzo długi opis odbytych szkoleń – jeśli jest zbyt długi można pomyśleć, że autor sam wątpi w swoje kwalifikacje;
  • „dziury” w chronologii, zwłaszcza jeśli w taki czy inny sposób autor CV usiłuje je „zatkać”. Wszystkie luki w Twojej karierze zawodowej – na przykład przerwa spowodowana urlopem macierzyńskim, urlopem zdrowotnym lub innym tego typu wydarzeniem – powinny być wyjaśnione w sposób bezpośredni i pozytywny;
  • długa lista gustów, zainteresowań, hobby, itd. – tyle zainteresowań pozazawodowych może sugerować, że autorowi CV nie pozostaje zbyt wiele czasu na aktywność zawodową;
  • dużo nieprecyzyjnych sformułowań w rodzaju „znajomość w dziedzinie..”, „uczestnictwo w..”;
  • CV „gadżet”, przypominające wyglądem śpiewnik wiktoriański (w kolorze, ilustrowane, stylizowane z rysunkami); ważna jest treść życiorysu, forma powinna być standardowa i prosta – druk wytłuszczony, kursywę lub podkreślenia należy stosować bardzo oszczędnie. I żadnych informacji nie podawać WIELKIMI LITERAMI!;
  • CV stare, byle jakie, poskreślane, poprawiane, zbyt generalne, nie przystosowane do stanowiska, o które autor się ubiega.

Leave a Reply