Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej - ABC Praca
wtorek , 23 kwiecień 2024
Główna » Rozmowa kwalifikacyjna » Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Im więcej wiesz na temat firmy, do której się udajesz, tym masz większe szanse, że przekonasz prowadzącego rozmowę, że jesteś rzeczywiście zainteresowany pracą w tej firmie.

Bądź świadomy tego, czego osoba prowadząca rozmowę chce się od Ciebie dowiedzieć. Na ogół pragnie potwierdzenia tego, co umieściłeś w swoim CV i liście motywacyjnym.

 

 

Bądź świadomy tego, czego osoba prowadząca rozmowę chce się od Ciebie dowiedzieć. Na ogół pragnie potwierdzenia tego, co umieściłeś w swoim CV i liście motywacyjnym czyli:

  • czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy,
  • czy Twoje doświadczenie zawodowe jest odpowiednie do danej pracy i tak dobre jak to sugeruje Twoje CV czyli czy posiadasz doświadczenie umożliwiające osiągnięcie sukcesu na tym stanowisku,
  • co takiego pominąłeś w swoim CV lub formularzu aplikacyjnym co może być informacją istotną lub dla Ciebie niekorzystną,
  • jakie są Twoje umiejętności interpersonalne? Czy możesz szkolić inne osoby? Czy jako kandydat dobrze „pasujesz” do firmy, czy rozmówca widzi cię w swoim zespole, czy twój styl i osobowość będą odpowiadały jemu i firmie,
  • jakie są Twoje umiejętności komunikowania się? Czy umiesz słuchać?
  • czy możesz od razu rozpocząć nową pracę, czy wymagać będziesz przeszkolenia?

 

Zanim przyjdziesz na rozmowę kwalifikacyjną:

1. Zbierz maksimum informacji o firmie (tutaj możesz wykorzystać informacje zdobyte w sieci) np:

  • od kiedy firma istnieje,
  • czym się zajmuje,
  • jaką ma pozycję na rynku,
  • jakich ma konkurentów,
  • jakie ma szanse rozwoju,
  • ile zatrudnia osób i jaka jest rotacja pracowników.

2. Zbierz więcej informacji o oferowanym stanowisku:

  • jaki zakres wiedzy jest potrzebny na tym stanowisku,
  • jakiego rodzaju doświadczenie zawodowe jest potrzebne (branża, rodzaj wykonywanej pracy),
  • jakiego typu cechy psychologiczne mogą być przydatne (zdolności interpersonalne, zdolności komunikacyjne, zdolności kierownicze, umiejętność pracy w stresie itp.).

3. Zastanów się, które informacje o Tobie przydadzą się w trakcie rozmowy. Może to być:

  • Twoja droga zawodową czyli musisz pamiętać nazwę poprzedniego miejsca pracy, stanowisko, podstawowe obowiązki,
  • Twoje sukcesy i osiągnięcia z poprzednich miejsc pracy.

 

Warto zabrać ze sobą kopię wszystkich istotnych dokumentów bo mogą w trakcie rozmowy okazać się potrzebne. Na koniec spróbuj się zastanowić jakie Ty sam zadawałbyś pytania będąc na miejscu pracodawcy. Zastanów się nad odpowiedziami, zwłaszcza na pytania trudne i kłopotliwe.

4. I na koniec:

  • zastanów się czego oczekujesz od rozmówcy, czego chciałbyś się dowiedzieć, o co zapytać; inteligentne i rozsądne pytania mogą wywrzeć dobre wrażenie na rozmówcy (przykładowe pytania do pracodawcy znajdziesz tutaj),
  • upewnij się, jak dotrzeć do firmy, ile potrzeba na to czasu. Nie wolno Ci się spóźniać, najlepiej gdybyś był parę minut przed czasem,
  • ubierz się schludnie, raczej elegancko, ale odpowiednio do okazji; źle widziany jest ostry makijaż, bogata biżuteria, mocne perfumy i wygnieciony garnitur,
  • dowiedz się, jak się nazywa osoba, która poprowadzi z Tobą rozmowę.

Podczas samej rozmowy:

  • bądź nastawiony pozytywnie, odpręż się i uśmiechaj się,
  • nie przyjmuj postawy „przepraszam, że żyję”,
  • pewnie podaj rękę rozmówcy,
  • najlepiej usiądź prosto na krześle i patrz na rozmówcę; kontakt wzrokowy jest bardzo ważny, bo rozmowa to coś więcej, niż wymiana słów,
  • siedź spokojnie, nie na brzeżku krzesła – to sprawia wrażenie, że kandydat tylko czeka, żeby uciec z pracy, o którą się właśnie stara,
  • uśmiechaj się i sprawiaj wrażenie zainteresowanego,
  • bądź pewny siebie, ale nie zarozumiały,
  • kontroluj takie odruchy jak walenie palcami w stół czy bawienie się długopisem,
  • w czasie rozmowy nie pal, nawet jeśli otrzymasz pozwolenie,
  • nie zaczynaj rozmowy od pytania o zarobki i czas pracy (zwłaszcza jeśli stanowisko jest odpowiedzialne a praca wymaga zaangażowania),
  • bądź zwięzły – twoja odpowiedź powinna dokładnie odnosić się do zadanego pytania i mieścić się w 2-3 minutach,
  • posługuj się określeniami ilościowymi – korzystaj raczej z liczb niż przymiotników, nie mów „zaoszczędziliśmy bardzo dużo pieniędzy” tylko powiedz ile dokładnie zaoszczędziliście,
  • przedstaw konkretne dokonania, np. „Problem był następujący; rozwiązałem go w taki a taki sposób, dało to taki a taki wynik”; w szczególności, gdy ubiegasz się o stanowisko menedżerskie, powinieneś przedstawić rezulataty ilościowe,
  • nie traktuj pytań twojego rozmówcy, jak płotków, które musisz pokonać w drodze do mety; spróbuj w nich dostrzec jeszcze jedną okazję do sprzedania siebie,
  • nie bój się pytań o obowiązki, kryteria oceny pracy, możliwości awansu itp.,
  • słuchaj uważnie, a jeśli czegoś nie rozumiesz – nie bój się o tym powiedzieć,
  • nie trzeba się bać swoich słabości – najlepszy komentarz do porażek: „To mnie nauczyło unikać takich błędów”,
  • pokaż, że jesteś przygotowany do rozmowy, używaj informacji o pracy i o firmie, które uzyskałeś wcześniej,
  • odpowiedzi udzielaj z rozmysłem,
  • podziękuj rozmówcy za poświęcenie czasu,
  • upewnij się, co do wyniku rozmowy (np. kiedy możesz się spodziewać decyzji).

 

W trakcie rozmowy nie wolno Ci:

  • przyjeżdżać na nią zbyt późno,
  • palić, nawet jeśli dostaniesz pozwolenie,
  • siadać, nie czekając na zaproszenie,
  • dawać zbyt szybkich odpowiedzi – najpierw pomyśl,
  • odpowiadać „tak” lub „nie”
  • krytykować byłych pracodawców lub kolegów,
  • kłócić się,
  • być zbyt wesołym,
  • zbytnio się rozglądać,
  • rozsiadać się na krześle,
  • zakładać rąk lub zaciskać pięści.

 

Kilka zachowań, które mogą prowadzić do porażki w trakcie rozmowy:

  • zadajesz zbyt mało pytań lub zadajesz niejasne pytania,
  • Twoje odpowiedzi na zadane pytania są zbyt gorączkowe, niejasne, niezdecydowane, nieścisłe, robisz dużo dygresji,
  • nie masz kontaktu wzrokowego z rozmówcą podczas całej rozmowy,
  • odpowiadasz lakonicznie, równoważnikami zdań,
  • widać Twoje zakłopotanie wobec pytań dotyczących pieniędzy – albo tylko ten aspekt wzbudza Twoje zainteresowanie, albo nie potrafisz wyrazić swoich aspiracji na ten temat,
  • nie dajesz dokończyć zdania, przerywasz rozmówcy,
  • mówisz źle o poprzednich pracodawcach (stażach lub poprzedniej pracy). To jest dyskredytujące!
  • używasz manieryzmów językowych,
  • zanudzasz słuchacza długimi wypowiedziami, wyraźne jest twoje nadmierne gadulstwo,
  • jesteś zbyt pewny siebie, arogancko się zachowujesz.

Leave a Reply