Jak sprzedawać produkty na Amazon? - ABC Praca
środa , 20 Styczeń 2021
Główna » Informacje » Jak sprzedawać produkty na Amazon?

Jak sprzedawać produkty na Amazon?

Serwis Amazon pozwala na dokonywanie sprzedaży wysyłkowej na szeroką skalę. Z jednej strony z uwagi na fakt, że Amazon ma około 310 mln aktywnych klientów na całym świecie, jest platformą, pozwalającą na rozpowszechnienie swojej oferty sprzedaży produktów i usług.

Z drugiej trzeba mieć na uwadze to, że konkurencja na Amazonie jest ogromna – aktywnie działa tam ponad 185 tys. sprzedawców, licząc tylko tych oferentów, którzy mają w ofercie ponad 5 tys. produktów. Rozpoczęcie sprzedaży w obrębie marketplace Amazon jest kuszące, choć trudne.

Jak przygotować się do sprzedaży na Amazonie?

Postrzeganie Amazonu w podobny sposób, jak serwisu Allegro lub eBay jest nie do końca właściwe. To platforma sprzedażowa o ogólnoświatowym zasięgu, ale i sklep. Dlatego zanim ktokolwiek zacznie sprzedawać w jego obrębie, musi spełnić odpowiednie warunki.

Pierwszym będzie założenie odpowiedniego konta sprzedającego. Do wyboru są przy tym dwie opcje:

  • Konto Basic – podstawowe, darmowe, ale pozwala na sprzedaż do 40 produktów miesięcznie, zaś za każdy sprzedany produkt trzeba zapłacić Amazonowi 0,99 euro lub 0,75 funtów brytyjskich plus prowizję.
  • Konto Pro – jest płatne – 39 euro lub 25 funtów brytyjskich miesięcznie, ale pozwala użytkownikowi na sprzedaż zupełnie nieograniczonej liczby produktów, bez stałej opłaty za każdy przedmiot – płaci jedynie prowizję. Konto Pro daje też liczne przywileje, jak dodawanie produktów w zbiorczym pliku czy otwarcie manualnych listingów produktowych.

Do otwarcia konta na Amazonie polski podmiot musi mieć status prawny spółki. Nie ma możliwości, by sprzedawcą w tym serwisie została osoba indywidualna lub prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. Do otwarcia konta należy podać w formularzu elektronicznym najważniejsze informacje dotyczące wpisu do KRS spółki, numer karty kredytowej czy numer konta bankowego. Aktywowanie konta wymaga rozmowy telefonicznej lub potwierdzenia pocztą.

Opłaty na Amazonie

Kiedy już sprzedający ma swoje konto na Amazonie, zapłaci za nie lub za sprzedaż każdego z produktów wraz z prowizją. Prowizja zależna jest od kategorii, w której się sprzedaje oraz od rodzaju towaru. Prowizja za sprzedaż biżuterii do kwoty 250 euro wynosi 20 proc., ale jeśli sprzedający więcej sprzedaje, to powyżej wymienionej kwoty płaci prowizję już tylko w wysokości 5 proc. Prowizje wahają się zwykle w przedziale 8-15 proc. Minimalna naliczona opłata za sprzedaż wynosi 30 centów za sztukę.

Można ponieść też dodatkowe opłaty związane z usługą FBA – Fulfilment by Amazon, w zależności od ilości czy objętości towaru w magazynie i zrealizowanych wysyłek. Płaci się także za dodatkowe usługi związane z pakowaniem, o ile sprzedający nie weźmie tego na siebie.

Co z podatkiem VAT?

W przypadku prowadzenia sprzedaży wysyłkowej, a z nią mamy do czynienia w przypadku współpracy z Amazon, firma sprzedawcy musi się zarejestrować do VAT właściwie w każdym kraju, z którego jest wysyłany towar. Nie ma znaczenia, ile sprzedaje. Firma musi się zarejestrować od pierwszej wysyłki towaru z danego kraju. Jest to szczególnie istotne, jeśli wysyłka następuje z innego kraju, niż jest zarejestrowana firma.

Jeśli z kolei korzysta się ze wspominanego FBA, czyli usług logistycznych Amazona, firma sprzedającego ma obowiązek rejestracji do VAT w kraju, w którym jest magazyn Amazon. Istnieje przy tym obowiązek podania Amazonowi lokalnego numeru VAT.

Kwestie związane z szybkim i poprawnym rozliczaniem się z podatku VAT w UE można znaleźć na stronie https://taxology.co/pl/. Warto zapoznać się jeszcze przed rozpoczęciem realnej sprzedaży na Amazonie z warunkami sprzedaży, zakładania kont, wprowadzania produktów do oferty oraz z kwestiami podatkowymi z tym związanymi.