Im więcej wiesz na temat firmy, do której się udajesz, tym masz większe szanse, że przekonasz prowadzącego rozmowę, że jesteś rzeczywiście zainteresowany pracą w tej firmie.
Bądź świadomy tego, czego osoba prowadząca rozmowę chce się od Ciebie dowiedzieć. Na ogół pragnie potwierdzenia tego, co umieściłeś w swoim CV i liście motywacyjnym.
Bądź świadomy tego, czego osoba prowadząca rozmowę chce się od Ciebie dowiedzieć. Na ogół pragnie potwierdzenia tego, co umieściłeś w swoim CV i liście motywacyjnym czyli:
- czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy,
- czy Twoje doświadczenie zawodowe jest odpowiednie do danej pracy i tak dobre jak to sugeruje Twoje CV czyli czy posiadasz doświadczenie umożliwiające osiągnięcie sukcesu na tym stanowisku,
- co takiego pominąłeś w swoim CV lub formularzu aplikacyjnym co może być informacją istotną lub dla Ciebie niekorzystną,
- jakie są Twoje umiejętności interpersonalne? Czy możesz szkolić inne osoby? Czy jako kandydat dobrze „pasujesz” do firmy, czy rozmówca widzi cię w swoim zespole, czy twój styl i osobowość będą odpowiadały jemu i firmie,
- jakie są Twoje umiejętności komunikowania się? Czy umiesz słuchać?
- czy możesz od razu rozpocząć nową pracę, czy wymagać będziesz przeszkolenia?
Zanim przyjdziesz na rozmowę kwalifikacyjną:
1. Zbierz maksimum informacji o firmie (tutaj możesz wykorzystać informacje zdobyte w sieci) np:
- od kiedy firma istnieje,
- czym się zajmuje,
- jaką ma pozycję na rynku,
- jakich ma konkurentów,
- jakie ma szanse rozwoju,
- ile zatrudnia osób i jaka jest rotacja pracowników.
2. Zbierz więcej informacji o oferowanym stanowisku:
- jaki zakres wiedzy jest potrzebny na tym stanowisku,
- jakiego rodzaju doświadczenie zawodowe jest potrzebne (branża, rodzaj wykonywanej pracy),
- jakiego typu cechy psychologiczne mogą być przydatne (zdolności interpersonalne, zdolności komunikacyjne, zdolności kierownicze, umiejętność pracy w stresie itp.).
3. Zastanów się, które informacje o Tobie przydadzą się w trakcie rozmowy. Może to być:
- Twoja droga zawodową czyli musisz pamiętać nazwę poprzedniego miejsca pracy, stanowisko, podstawowe obowiązki,
- Twoje sukcesy i osiągnięcia z poprzednich miejsc pracy.
Warto zabrać ze sobą kopię wszystkich istotnych dokumentów bo mogą w trakcie rozmowy okazać się potrzebne. Na koniec spróbuj się zastanowić jakie Ty sam zadawałbyś pytania będąc na miejscu pracodawcy. Zastanów się nad odpowiedziami, zwłaszcza na pytania trudne i kłopotliwe.
4. I na koniec:
- zastanów się czego oczekujesz od rozmówcy, czego chciałbyś się dowiedzieć, o co zapytać; inteligentne i rozsądne pytania mogą wywrzeć dobre wrażenie na rozmówcy (przykładowe pytania do pracodawcy znajdziesz tutaj),
- upewnij się, jak dotrzeć do firmy, ile potrzeba na to czasu. Nie wolno Ci się spóźniać, najlepiej gdybyś był parę minut przed czasem,
- ubierz się schludnie, raczej elegancko, ale odpowiednio do okazji; źle widziany jest ostry makijaż, bogata biżuteria, mocne perfumy i wygnieciony garnitur,
- dowiedz się, jak się nazywa osoba, która poprowadzi z Tobą rozmowę.
Podczas samej rozmowy:
- bądź nastawiony pozytywnie, odpręż się i uśmiechaj się,
- nie przyjmuj postawy „przepraszam, że żyję”,
- pewnie podaj rękę rozmówcy,
- najlepiej usiądź prosto na krześle i patrz na rozmówcę; kontakt wzrokowy jest bardzo ważny, bo rozmowa to coś więcej, niż wymiana słów,
- siedź spokojnie, nie na brzeżku krzesła – to sprawia wrażenie, że kandydat tylko czeka, żeby uciec z pracy, o którą się właśnie stara,
- uśmiechaj się i sprawiaj wrażenie zainteresowanego,
- bądź pewny siebie, ale nie zarozumiały,
- kontroluj takie odruchy jak walenie palcami w stół czy bawienie się długopisem,
- w czasie rozmowy nie pal, nawet jeśli otrzymasz pozwolenie,
- nie zaczynaj rozmowy od pytania o zarobki i czas pracy (zwłaszcza jeśli stanowisko jest odpowiedzialne a praca wymaga zaangażowania),
- bądź zwięzły – twoja odpowiedź powinna dokładnie odnosić się do zadanego pytania i mieścić się w 2-3 minutach,
- posługuj się określeniami ilościowymi – korzystaj raczej z liczb niż przymiotników, nie mów „zaoszczędziliśmy bardzo dużo pieniędzy” tylko powiedz ile dokładnie zaoszczędziliście,
- przedstaw konkretne dokonania, np. „Problem był następujący; rozwiązałem go w taki a taki sposób, dało to taki a taki wynik”; w szczególności, gdy ubiegasz się o stanowisko menedżerskie, powinieneś przedstawić rezulataty ilościowe,
- nie traktuj pytań twojego rozmówcy, jak płotków, które musisz pokonać w drodze do mety; spróbuj w nich dostrzec jeszcze jedną okazję do sprzedania siebie,
- nie bój się pytań o obowiązki, kryteria oceny pracy, możliwości awansu itp.,
- słuchaj uważnie, a jeśli czegoś nie rozumiesz – nie bój się o tym powiedzieć,
- nie trzeba się bać swoich słabości – najlepszy komentarz do porażek: „To mnie nauczyło unikać takich błędów”,
- pokaż, że jesteś przygotowany do rozmowy, używaj informacji o pracy i o firmie, które uzyskałeś wcześniej,
- odpowiedzi udzielaj z rozmysłem,
- podziękuj rozmówcy za poświęcenie czasu,
- upewnij się, co do wyniku rozmowy (np. kiedy możesz się spodziewać decyzji).
W trakcie rozmowy nie wolno Ci:
- przyjeżdżać na nią zbyt późno,
- palić, nawet jeśli dostaniesz pozwolenie,
- siadać, nie czekając na zaproszenie,
- dawać zbyt szybkich odpowiedzi – najpierw pomyśl,
- odpowiadać „tak” lub „nie”
- krytykować byłych pracodawców lub kolegów,
- kłócić się,
- być zbyt wesołym,
- zbytnio się rozglądać,
- rozsiadać się na krześle,
- zakładać rąk lub zaciskać pięści.
Kilka zachowań, które mogą prowadzić do porażki w trakcie rozmowy:
- zadajesz zbyt mało pytań lub zadajesz niejasne pytania,
- Twoje odpowiedzi na zadane pytania są zbyt gorączkowe, niejasne, niezdecydowane, nieścisłe, robisz dużo dygresji,
- nie masz kontaktu wzrokowego z rozmówcą podczas całej rozmowy,
- odpowiadasz lakonicznie, równoważnikami zdań,
- widać Twoje zakłopotanie wobec pytań dotyczących pieniędzy – albo tylko ten aspekt wzbudza Twoje zainteresowanie, albo nie potrafisz wyrazić swoich aspiracji na ten temat,
- nie dajesz dokończyć zdania, przerywasz rozmówcy,
- mówisz źle o poprzednich pracodawcach (stażach lub poprzedniej pracy). To jest dyskredytujące!
- używasz manieryzmów językowych,
- zanudzasz słuchacza długimi wypowiedziami, wyraźne jest twoje nadmierne gadulstwo,
- jesteś zbyt pewny siebie, arogancko się zachowujesz.