25 sekretów skutecznego szukania pracy - ABC Praca
piątek , 19 kwiecień 2024
Główna » Jak znaleźć pracę » 25 sekretów skutecznego szukania pracy

25 sekretów skutecznego szukania pracy

  1. Główna różnica między skutecznym i nieskutecznym poszukiwaniem pracy nie jest spowodowana jakimś zewnętrznym czynnikiem, np. trudnym rynkiem pracy, ale przede wszystkim sposobem, w jaki dana osoba podchodzi do szukania pracy.
  2. To, jak długo będziesz szukał pracy, zależy od tego, ile czasu będziesz temu poświęcał. Większość osób poświęca na szukanie tylko 5 godzin tygodniowo lub mniej. Aby być skutecznym musisz poświęcać co najmniej 30 godzin tygodniowo. Dlaczego? Załóżmy, że w obecnej sytuacji gospodarczej w Polsce znalezienie takiej pracy, o jakiej marzysz zajmuje przeciętnie 180 godzin. Jeżeli poświęcisz na to 5 godzin tygodniowo zajmie Ci to dziewięć miesięcy. Jeżeli przeznaczysz na to 30 godzin w tygodniu, możesz znaleźć wymarzoną pracę już po 6 tygodniach.
  3. Niezależnie od tego jak dobrze i ciężko pracowałeś w poprzedniej pracy, pamiętaj, że nikt nie ma obowiązku dać Ci pracę. To, czy ją znajdziesz, czy nie, zależy tylko od Ciebie.
  4. Im więcej sposobów wykorzystujesz do szukania pracy, tym większe jest prawdopodobieństwo jej znalezienia (jakie to sposoby możesz przeczytać tutaj. Przeciętna osoba szukająca pracy używa tylko dwóch lub trzech z nich.
  5. Zanim zaczniesz szukać pracy powinieneś odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania: 1 – jakie posiadasz umiejętności (chodzi o umiejętności dające się zastosować w każdej dziedzinie czy każdym zawodzie, niezależnie od tego, jak je zdobyłeś); 2 – gdzie, w jakim miejscu i w jaki sposób chcesz wykorzystać te umiejętności. 3 – w jaki sposób chcesz się dostać tam, dokąd zmierzasz (chodzi tu o określenie nazw zawodów czy stanowisk pracy, którymi jesteś zainteresowany oraz nazw instytucji, które mają do zaoferowania owe stanowiska, a także ustalenie nazwisk osób lub osoby, która jest uprawniona do tego, by Cię zatrudnić). Zacznij od znalezienia 15-20 firm lub instytucji, w których chciałbyś pracować.
  6. Musisz znać swoje umiejętności.
  7. Zapomnij o szukaniu tego, „co jest dostępne”. Szukaj pracy, której naprawdę chcesz.
  8. Zastanów się, co chciałbyś robić. To jeden z najważniejszych elementów procesu szukania pracy. Jeżeli nie będziesz wiedział, czego chcesz, nie będziesz też wiedział, jak tego szukać, a jeśli nawet znajdziesz, to możesz tego nie zauważyć.
  9. Osoby szukające pracy odwiedzają średnio sześciu pracodawców w miesiącu i m.in. dlatego poszukiwanie zajmuje im tyle czasu. Powinieneś rozmawiać co najmniej z dwoma pracodawcami dziennie.
  10. Musisz spotykać się bezpośrednio z potencjalnymi pracodawcami, kiedy tylko jest to możliwe, zamiast wysyłać swoje dokumenty (np. CV i list motywacyjny). Staraj się rozmawiać bezpośrednio z nimi, omijaj „personalnego” i „Dział Kadr”. Rozpowszechniona jest głęboka wiara w metodę szukania pracy polegającą na wysyłaniu jak największej liczby życiorysów. Według mnie najskuteczniejszym sposobem jest bezpośrednie spotkanie. Życiorys to coś, czego nie powinno się nigdy wysyłać przed sobą, lecz zawsze zostawiać za sobą.
  11. Do znalezienia pracy potrzeba jak najwięcej par oczu i uszu. W takiej sytuacji dobrze sprawdza się tzw. networking czyli m.in. wykorzystywanie internetowych grup społecznościowych do poszukiwania pracy. Takiej grupy ułatwiają dotarcie do większej liczby osób, które mogą być zainteresowane zatrudnieniem Ciebie oraz poszerzają krąg naszych zawodowych znajomości. Jednym z najbardziej znanych serwisów tego typu jest LinkedIn http://www.linkedin.com . Jego polskie odpowiedniki to GoldenLine http://www.goldenline.pl czy Profeo http://www.profeo.pl. Możesz również korzystać ze znajomości z innych serwisów takich, jak Nasza Klasa http://www.nasza-klasa.pl czy Grono http://www.grono.net.  Gdy już wiesz jakiego rodzaju pracy szukasz, mów wszystkim jaka to praca. Staraj się, aby jak najwięcej ludzi prowadziło poszukiwania dla Ciebie.
  12. Jeżeli już znajdziesz miejsce, w którym chciałbyś się zatrudnić, warto porozmawiać z kimś, kto tam pracuje (ale nie jest Twoim potencjalnym pracodawcą) o tym jak trafił do tej pracy, co mu się w niej podoba, a co nie. Takie sprawdzenie miejsca pracy przed zatrudnieniem zaoszczędzi Ci czasu i pieniędzy. W ten sposób sprawdzisz, czy dana praca Ci odpowiada.
  13. Dla wielu pracodawców sposób w jaki zachowujesz się na rozmowie kwalifikacyjnej i sposób, w jaki będziesz wykonywał swoją pracę to jedno i to samo. Lekceważące podejście do rozmowy jest ostrzeżeniem, że w przyszłości możesz lekceważąco i niedbale wykonywać swoją pracę (wskazówki jak zachowywać się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej znajdziesz tutaj).
  14. Firmy poszukują „zwycięzców”. Idź na rozmowę jako „człowiek o dużych możliwościach” a nie „żebrzący o pracę”. Nie koncentruj się na tym, co pracodawca może Ci dać (np. pracę). Skup się na tym, co Ty możesz dać pracodawcy.
  15. Nie tylko wykształcenie i doświadczenie pozwala znaleźć pracę. Trzecim ważnym czynnikiem jest zademonstrowanie swoich umiejętności w obecności pracodawcy.
  16. Zachowuj się uprzejmie wobec każdego pracodawcy, nawet jeżeli wydaje Ci się pewne, że w danym miejscu nie zdobędziesz pracy. W następnym tygodniu mogą polecić Cię jakiemuś innej osobie, jeżeli zrobiłeś na nich dobre wrażenie.
  17. Nie przejmuj się, kiedy zostaniesz odrzucony. Niezależnie od tego, ile razy usłyszysz „nie”, potrzebujesz usłyszeć tylko dwa razy „tak” (dwa, abyś miał z czego wybierać). Za każdym razem, kiedy usłyszysz „nie” zbliżasz się do tych dwóch „tak”.
  18. Przez cały okres poszukiwania pracy staraj się jak najlepiej wyglądać – bądź czysty, schludny, dobrze ubrany za każdym razem kiedy wychodzisz z domu, nawet jeżeli idziesz kupić chleb w sklepie za rogiem. Nigdy nie wiadomo gdzie możesz spotkać osobę, która mogłaby Ci pomóc w znalezieniu pracy.
  19. Jeżeli Ty i pracodawca polubicie się od pierwszego spotkania i będziesz koniecznie chciał tam pracować, lecz pracodawcy nie będzie stać, aby płacić Ci taką pensję, jakiej potrzebujesz, rozważ możliwość pracy na część etatu – na przykład mógłbyś pracować przez 3 dni w tygodniu. To daję Ci swobodę znalezienia innego zajęcia na pozostałe dwa dni.
  20. Nie oczekuj, że będziesz w stanie znaleźć pracę dokładnie tego samego rodzaju jaką zawsze wykonywałeś. Bądź przygotowany, aby określić jakieś inne rodzaje pracy, które mógłbyś wykonywać i które lubiłbyś oraz takie, w których wykorzystywałbyś te same umiejętności i doświadczenia.
  21. Jeżeli dana rzecz, którą robisz, ekscytuje Cię, to będziesz w niej dobry, jeżeli nie, to nie będziesz.
  22. W naszych czasach możesz znaleźć się bez pracy nagle i bez ostrzeżenia, tak więc bądź stale gotowy do podjęcia poszukiwania pracy.
  23. Aby zmienić zawód nie zawsze musisz wrócić do szkoły i zdobyć nowe wykształcenie. Wystarczy usiąść i wykonać bardzo starannie pracę domową, polegająca na badaniu samego siebie (swoich umiejętności) oraz na szczegółowych rozmowach z ludźmi, którzy już wykonują pracę, o której podjęciu myślisz.
  24. Pamiętaj, mogą być inne osoby, które starały się o tą pracę, a które mogłyby wykonywać ją lepiej niż Ty. Osoba, która zostaje przyjęta do pracy, to niekoniecznie ta osoba, która mogłaby najlepiej wykonywać tę pracę lecz taka, która wie, jak zostać przyjętą do pracy.
  25. Na koniec sprawdż, czy znasz 12 reguł, które rządzą systemem poszkiwania pracy

Do napisania tych wskazówek zainspirowała mnie książka Richarda N. Bollesa „Spadochron. Praktyczny podręcznik dla osób planujących karierę, szukających pracy i zmieniających zawód”, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 1993 http://www.fise.org.pl

Leave a Reply