Telepraca, czyli praca zdalna, albo praca na odległość, jest efektem zmian zachodzących na rynku pracy. Taka alternatywna forma zatrudniania pracowników może być wygodna zarówno dla nich samych, jak i dla pracodawców, jeśli zostanie ona w odpowiedni sposób opracowana. Sformułowanie reguł wykonywania pracy zdalnej jest bardzo istotne dla przejrzystego trybu prowadzenia i rozliczania telepracy.
Nie bez znaczenia dla globalnego rozwoju telepracy był rozwój technologii teleinformatycznych, który rozpoczął się już pod koniec lat 70-tych XX wieku. To właśnie wówczas w wielu krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej zdecydowano się na wprowadzenie zupełnie nowej formy zatrudnienia ? telepracy. Pojęcie to jest bardzo szerokie bowiem obejmuje jednocześnie pracę zdalną, z domu, jak również e-business.
Być może w Polsce skala telepracy nie jest jeszcze zbyt duża, zwłaszcza w porównaniu chociażby z krajami Europy Zachodniej, a zwłaszcza ze Stanami Zjednoczonymi. Statystyki pokazują, że na przestrzeni 20 lat, czyli od 1980 do 2000 roku liczba pracowników pracujących w ramach telepracy zwiększyła się z około 100 tysięcy do ponad 18 milionów. To jednoznacznie pokazuje, jak dużą popularnością w USA cieszy się praca zdalna. W Polsce trudno oczekiwać takiego spektakularnego wzrostu zainteresowania telepracą, choć zmienia się to wraz z upływem czasu. Unia Europejska również wyraża swoją aprobatę dla popularyzacji alternatywnych form zatrudnienia, które byłyby w stanie zaktywizować większą część europejskiego społeczeństwa do pracy i stopniowo redukować poziom bezrobocia w poszczególnych krajach wspólnoty.
Najczęściej z telepracą na rynku globalnym mamy do czynienia w dziedzinie usług. Taka praca wykonywana jest bezpośrednio z domu pracownika, w trybie zdalnym. Bywa również, że w danym mieście tworzone jest centrum telepracy, gdzie pracownicy komunikują się ze swoimi przełożonymi przy pomocy kanałów telefonicznych i informatycznych i w podobny sposób porozumiewają się z klientami. Kto najczęściej jest telepracownikiem? Na to pytanie trudno odpowiedzieć w jednoznaczny sposób, choć można pokusić się ol stwierdzenie, że są to osoby młode, sprawnie korzystające z nowoczesnych technik teleinformatycznych.